Logo Vlaamse overheid. Nieuws Onderwijs en Vorming. Nieuwsberichten, persberichten, nieuwe sites,...
U bent hier: Onderwijs en Vorming > Nieuws > Gokverslaving
Nieuws- en persberichten

Archieven

Klasse verspreidt stappenplannen tegen gokverslaving

Persmededeling Klasse
28 januari 2008

Steeds meer jongeren spelen voor geld. Pokeren immens populair

Twee op vijf jongeren tussen tien en zeventien jaar hebben al eens voor geld gespeeld. Gemiddeld geven jonge spelers 6,50 euro per maand uit. Oudere tieners besteden soms tot 40 euro. De gemiddelde leeftijd waarop jongeren beginnen te gokken is 11 jaar en 8 maanden. Dat blijkt uit een studie van OIVO. Ook het pokerspel is aan een serieuze opmars bezig en de nieuwste trend is online gokken. In Vlaanderen zijn daarover nog geen cijfers bekend, maar leraren en welzijnswerkers stellen wel vast dat steeds meer jongeren online gokken, en dan vooral pokeren. Daarom verspreidt het onderwijsblad Klasse deze week massaal stappenplannen tegen gokverslaving voor 160.000 leraren en CLB-medewerkers en 20.000 studenten in de lerarenopleiding. Ook de jongerenbladen Maks! en Yeti besteden hier speciale aandacht aan.

Online gokken/pokeren

Elfjarigen stellen aan de juf van het zesde leerjaar voor om op het kerstfeestje samen te pokeren. Sommige jongeren betalen er hun kot mee. Anderen verliezen veel geld maar durven er niet over spreken.
De nieuwste trend onder jongeren is online spelen, en dan vooral pokeren. Een recent onderzoek in Nederland toont aan dat meer dan de helft van de jongeren pokert, waarvan een op de vier ook op internet. In Vlaanderen zijn geen cijfers bekend, maar hulpverleners en de kansspelcommissie vermoeden dat de online pokerhype naar hier is overgewaaid. Gevaarlijk volgens hen, want het is volledig anoniem en de gokbeurten kunnen elkaar zeer snel opvolgen: “Vroeger moest je als jongere eerst een café binnenstappen, muntjes wisselen en hopen dat de cafébaas je leeftijd niet zou vragen. Nu zet je gewoon je computer aan en je stapt zo virtueel de grootste casino’s binnen. Een kredietkaart is niet meer nodig, je betaalt voortaan met je bankkaart of gsm, op een uur jaag je er honderden euro’s door en niemand heeft je gezien.”

Verdoken probleem

Tot 21 jaar mag je niet in een casino binnen. Maar gokken kan overal: in cafés, op de lotto, in speelautomatenhallen, via krasbiljetten, weddenschappen en belspelletjes, op het internet en zelfs onder vrienden. Minderjarigen mogen niet voor geld spelen, maar met de controle loopt het soms mis. Het OIVO ging al eerder shoppen met minderjarigen: 85% van de verkooppunten die ze bezochten, verkochten zonder voorbehoud een kras- of Lottobiljet van de Nationale Loterij aan minderjarigen. Op dit moment is vooral het pokerspel enorm populair. Voor jongeren is het een spel, een leuk tijdverdrijf. En je wint er geld mee! Of althans, dat maken ze zichzelf wijs. “Gokkers hebben de neiging hun winsten te overschatten. Ze zien niet in dat ze meer verliezen dan winnen. We zien veel spelers die na een eerste winervaring steeds opnieuw gokken, en dan steeds zwaardere verliezen lijden. Pas wanneer ze in zware geldnood komen, worden gokproblemen zichtbaar. Maar voor het zover is kunnen leraren en ouders al heel wat signalen opvangen: spijbelen, zich afzonderen, stoer doen over het winnen van geld, enz…”, zegt hulpverlener Ronny Willemen van CAD Limburg vzw. (Centra voor Alcohol- en andere Drugsproblemen).

Gokcultuur doorbreken in de klas

Vrienden spelen een belangrijke rol om wel of niet te gaan gokken. In sommige vriendengroepen is er een ‘gokcultuur’ en soms zelfs een hype. Voor hen is spelen voor geld de normaalste zaak van de wereld. “Kinderen die opgroeien in een milieu waar gokken aanvaard is, hebben 15 % kans om ooit zelf gokverslaafd te worden. Anderen maar 1%”, zegt Marc Callu van de Kansspelcommissie. Klasse geeft leraren en scholen kant- en klare tips om een gokcultuur in de klas te doorbreken, stappenplannen en adviezen voor de aanpak en preventie van gokken. Ook ouders vinden een aangepast stappenplan op de website www.klasse.be/ouders. Klasse werkte daarvoor samen met de Vereniging voor Alcohol- en andere Drugproblemen (VAD), de centra voor alcohol- en andere drugproblemen in Limburg (CAD Limburg), het CLB, OIVO en de Kansspelcommissie.

  1. Negeer het onderwerp niet uit angst dat het nog meer leerlingen op ideeën zal brengen. Zet gokken in het rijtje van andere genotsmiddelen: roken, drugs, alcohol.
  2. Luister naar de leerlingen. Praten ze vaak over winnen of verliezen? Is geld een belangrijk gespreksonderwerp? Lenen ze van elkaar? Belicht: hoe omgaan met geld, geld verdienen, geld sparen en uitgeven.
  3. Toon interesse. Waarom vinden ze gokken leuk? Wegen de nadelen op tegen de voordelen? Kunnen ze dezelfde voordelen/kicks ook ergens anders vinden?
  4. Vaak gokken leerlingen uit verveling. Zorg voor andere ontspanningsmogelijkheden waar leerlingen een kick uit halen, bijvoorbeeld een voetbaltornooi over de middag.
  5. Belicht gokken vanuit de valkuilen waar de meeste gokkers in tuinen. Pols naar hun eigen strategieën en ervaringen. Hoe zorgen zij ervoor dat ze winnen? Ontkracht van daaruit hun foute redeneringen over gokken.

Het complete dossier van De Eerste Lijn over gokken (Wat doe je bijvoorbeeld als je merkt dat een leerling gokt, hoe knoop je het eerste gesprek aan over zijn probleem, wat zijn de valkuilen van gokken?) kan je terugvinden op www.klasse.be/eerstelijn

naar boven