Logo Vlaamse overheid. Nieuws Onderwijs en Vorming. Nieuwsberichten, persberichten, nieuwe sites,...
U bent hier: Onderwijs en Vorming > Nieuws > Hogeronderwijsbeleid
Nieuws- en persberichten

Archieven

Hogeronderwijsbeleid op nieuwe ICT-leest

Bijlage Persmededeling Kabinet Vlaams minister van Onderwijs en Vorming
23 oktober 2008

Het academiejaar 2008-2009 veroorzaakt heel wat veranderingen in het hoger onderwijs. Studenten krijgen voortaan een leerkrediet. Dat leerkrediet bepaalt mee of de instelling waar de student inschrijft ook overheidsmiddelen krijgt. Het leerkrediet moet ook functioneren als middel om een vlotte(re) studievoortgang van de studenten aan te moedigen.

Nieuwe ICT-aanpak

De Vlaamse overheid, de universiteiten en de hogescholen hebben deze beleidsvernieuwingen aangegrepen om een nieuw communicatieplatform op te zetten met als doel dat de student op ieder tijdstip een zicht heeft op zijn leerkrediet en dat hij kan zien waar hij staat in zijn studietraject. Leerkrediet en inschrijvingsgegevens worden daartoe centraal bij de overheid geregistreerd in de nieuwe Databank Hoger Onderwijs. Terzelfdertijd gaan de instellingen hoger onderwijs en de overheid de nodige studentengebonden indicatoren inzamelen en registreren, om achteraf de financiering van de instellingen te kunnen berekenen. Ook voor het aanvragen van een studietoelage of het verkrijgen van kinderbijslag moet de administratieve rompslomp voor de student beperkt blijven. De vernieuwde ICT-aanpak zal dan ook mogelijkheden scheppen om de inschrijvingsprocedures van de instellingen te ondersteunen aan de hand van de in het platform beschikbare gegevens.

“Edison”

Tot en met het academiejaar 2007-2008 wisselden de Vlaamse hogescholen en universiteiten op een vrij statische manier gegevens uit over hun studenten met het Vlaamse ministerie van Onderwijs en Vorming. De gegevensuitwisseling gebeurde traditioneel om de werkingsmiddelen te kunnen verdelen, en ook om statistisch materiaal en beleidsinformatie in te zamelen. Eigenlijk stuurden de instellingen twee keer per academiejaar een volledig studentenbestand met hun totale populatie op een beveiligde manier door, met de door het ministerie ontwikkelde toepassing “Edison”, die nog op een diskette stond. De jongste jaren werd de frequentie van gegevensuitwisseling wel al wat verhoogd in het kader van e-goverment rond studietoelagen en kinderbijslag. De verwerking van de gegevens verliep niettemin traag.

Leerkrediet

De invoering van het leerkrediet vereiste een veel dynamischer manier van gegevensuitwisseling. Het leerkrediet van de student vermindert of vermeerdert à rato van het aantal opleidingsonderdelen dat de student opneemt, of het aantal credits dat hij verwerft. Sinds het academiejaar 2005-2006 is het hoger onderwijs “geflexibiliseerd”. Studenten kunnen hun studieprogramma zelf samenstellen en nadien nog wijzigen. Credits kunnen over het hele academiejaar behaald worden. Dit heeft tot gevolg dat het leerkrediet niet alleen bij het begin of het einde van het academiejaar wordt afgerekend, maar het hele academiejaar in beweging kan zijn.

Hoe snel gegevens uitwisselen?

Hoe gaan instellingen en overheid nu op een snelle manier gegevens uitwisselen? Instellingen en overheid blijven onafhankelijk van mekaar hun eigen gegevens beheren. Het is dus niet de bedoeling dat er één centrale studentenadministratie wordt opgezet. Op het ogenblik dat de student zich ingeschreven heeft aan een instelling, en zij alle formaliteiten heeft afgerond, roept de instelling een webservice op bij de overheid. Hiermee worden de gegevens van de student centraal in de Databank Hoger Onderwijs geregistreerd. Een webservice is een url die als resultaat geen webpagina geeft, maar wel een bepaalde actie uitvoert of een gebeurtenis registreert op een beveiligde manier, en dit binnen een zeer korte tijdspanne. Binnen de context van het hoger onderwijs zijn de logische acties of gebeurtenissen: Student schrijft in, schrijft uit, of wijzigt zijn inschrijving voor een opleiding of voor opleidingsonderdelen, Student behaalt credits, Student behaalt diploma, enz. Voor al deze gebeurtenissen kunnen de instellingen aangepaste webservices aanroepen. De gebeurtenis zorgt op zijn beurt voor een leerkredietbeweging. Want de student die zich voor het eerst inschrijft krijgt een initieel leerkrediet van 140. Bij het opnemen van opleidingsonderdelen worden de studiepunten in mindering gebracht van het leerkrediet, en bij het verwerven van credits wordt leerkrediet teruggegeven. De nieuwe werkwijze beperkt zich dus niet louter tot het uitwisselen van gegevens. Ze leidt ook tot een bijwerking van gegevens. De instellingen krijgen daarbij ook de mogelijkheid om de gegevens (o.m. het leerkrediet) van hun studenten te raadplegen binnen de grenzen van de privacy. Voorheen was dit niet mogelijk. Deze raadpleegmogelijkheden kunnen de inschrijvingsprocedure van de instelling faciliteren. De overheid bereidt daarbij ook de overname voor van de reeds beschikbare, oudere studentengegevens in de nieuwe databank.

Sedert half juni 2008 kunnen de hogescholen en universiteiten met de nieuwe ICT-technologie communiceren met de overheid voor het registreren van inschrijvingen voor het academiejaar 2008-2009. Eind september waren al ruim 125.000 registraties gebeurd. Bij het opzetten van het systeem werken de instellingen en overheid als gelijkwaardige partners samen, en beheren zij samen de toepassingen. Ook de kwaliteit van de betrokken processen en gegevens vormt een element van samenwerking tussen de instellingen en de overheid. Veel minder dan vroeger legt de overheid dus eenzijdig zaken op.

Studentenportaal

Een andere toepassing, die bij de start van het academiejaar 2008-2009 gelanceerd werd, is de website www.studentenportaal.be die het de student mogelijk zal maken om zijn leerkrediet te raadplegen en op te volgen. De bedoeling van deze site is de student ook een overzicht te bieden van zijn volledige studietraject, inschrijvingen, opleidingsonderdelen en diploma’s. Het zal ook mogelijk worden om door te klikken naar andere studentengebonden aangelegenheden, o.m. het aanvragen van een studietoelage. De student zal zich eerst moeten identificeren met zijn elektronische identiteitskaart via de bestaande federale aanlogprocedures.

En verder

Tegen januari 2009 moet het voor de instellingen mogelijk worden om ook de eerste resultaten voor het academiejaar 2008-2009 met specifieke webservices in het centrale systeem te registeren. In het oude systeem zou dit pas vanaf eind september 2009 mogelijk geweest zijn.

De bestaande afnemers studietoelagen en kinderbijslag die de studentengegevens nodig hebben om hun regelgeving toe te passen, zullen hierop verder beroep kunnen doen, maar dan vanuit de nieuwe Databank Hoger Onderwijs.

Eén van de sluitstukken van het hele ICT-project wordt de berekeningsmodule waarmee de werkingsmiddelen van de instellingen volgens de bepalingen van het nieuwe financieringsdecreet zullen berekend worden. Dit zal begin 2010 operationeel zijn, op het ogenblik dat de eerste ramingen voor het begrotingsjaar 2011 kunnen worden berekend op basis van alle ingezamelde indicatoren van het academiejaar 2008-2009.

De Vlaamse overheid start intussen ook een project op om de schat aan gegevens op een gebruiksvriendelijke manier raadpleegbaar te maken in een datawarehouse voor beleidsmensen, onderzoekers en andere belanghebbenden.