Strategische doelen
Het Strategisch Plan Geletterdheid 2017-2024 bevat 5 strategische doelstellingen. Het plan wil de geletterdheid verhogen bij jongeren, binnen de familieomgeving, bij werkzoekenden en werkenden en bij mensen in armoede. Daarnaast wil het plan de digitale geletterdheid verhogen.
Geletterdheid bij jongeren: doel 1
Doel
Het plan engageert zich zodat jongeren het secundair onderwijs verlaten met voldoende geletterdheidscompetenties. Het doel? Jongeren functioneren zelfstandig, participeren in de samenleving, leren bij en ontwikkelen zich.
Jongeren moeten voldoende sterke geletterdheidsvaardigheden ontwikkelen op school. Zo kunnen ze op een kritische, maatschappelijk betrokken, verantwoorde, autonome, creatieve en verdraagzame manier participeren en bijdragen aan de samenleving.
We streven ernaar...
- Dat maximaal 15% van alle 15-jarigen onvoldoende scoort voor leesvaardigheid, wiskundige geletterdheid en wetenschappelijke geletterdheid. Dit betekent lager scoren dan niveau 2 in het PISA-onderzoek. In 2015 bedroeg dit percentage voor alle 15-jarigen in Vlaanderen 17% voor leesvaardigheid, wiskundige geletterdheid en wetenschappelijke geletterdheid.
- Dat in 2022 het percentage van personen tussen de 16 en 25 jaar, met een score lager dan niveau 2 op de geletterdheidsschaal, daalt van 9% naar 5%. PIAAC-onderzoek.
- Dat het aantal leerlingen uit het tweede jaar van de derde graad finaliteit arbeidsmarkt dat de eindtermen behaalt, stijgt van 39% naar 85% in 2024. Dit geldt voor eindtermen functionele leesvaardigheid, functionele luistervaardigheid en functionele rekenvaardigheid.
Brochure PAV-peilingen (pdf, 99 p.) (2.6 MB)
Goede praktijken
Bekijk alle goede praktijken voor geletterdheid bij jongeren.
Geletterdheid binnen de familieomgeving: doel 2
Doel
Het plan verhoogt de geletterdheid binnen de familieomgeving.
De familieomgeving speelt een belangrijke rol in het verhogen van geletterdheid. Programma’s die inzetten op de familieomgeving verbeteren zowel de geletterdheid van de kinderen als de ouders. Zo doorbreekt het plan de overdracht van laaggeletterdheid van generatie op generatie.
We streven ernaar...
● Dat de invloed van de socio-economische achtergrond op de prestaties van jongeren vermindert. Voor leesvaardigheid een daling van de invloed van 15,6% naar 11,9%. Voor wiskundige geletterdheid van 15,6% naar 13%.
● Dat het percentage vroegtijdige schoolverlaters in Vlaanderen gehalveerd wordt tegen 2020. We sluiten ons aan bij een Pact 2020-indicator.
● Dat het percentage van de 20- tot 34-jarigen dat minstens het diploma hoger secundair onderwijs heeft, stijgt voor het Vlaams Gewest tot 90%. Enquête voor Arbeidskrachten (EAK).
Goede praktijken
Bekijk hier alle goede praktijken voor geletterdheid binnen de familieomgeving.
Geletterdheid bij werkzoekenden en werkenden: doel 3
Doel
Het plan versterkt de geletterdheidscompetenties van werkzoekenden en werkenden in hun beroepsopleiding, hun traject naar werk of binnen hun tewerkstelling. Waarom? Dit verhoogt de kans op werk vinden en behouden. Geletterdheid maakt je weerbaar tegen evoluties op de arbeidsmarkt.
De PIAAC-resultaten tonen aan dat 60% van de laaggeletterden werkt. Dit betekent dat 12% van alle werkenden en werkzoekenden kampen met geletterdheidsuitdagingen. Daarom is het belangrijk om ook op de werkvloer aandacht te schenken aan geletterdheid. Uit het PIAAC-onderzoek blijkt dat dit leidt tot:
- Een groter welbevinden van het personeel
- Productiviteits- en efficiëntiewinst
- Verhoogd gebruik van nieuwe technologie
- Het terugdringen van personeelsverloop
We willen mensen ook langdurig aan de slag krijgen en hun inzetbaarheid verhogen. Dit doen we via opleidingen en het versterken van competenties.
We streven ernaar dat het percentage laaggeletterden onder de actieve bevolking daalt van 12% tot 9% tegen de volgende PIAAC-meting (2022).
Geletterdheid bij mensen in armoede: doel 4
Doel
Geletterdheidscompetenties van mensen in armoede versterken is belangrijk. Het vergroot hun kansen om uit de armoede te geraken. Het zorgt er ook voor dat mensen in armoede meer participeren in de samenleving.
Laaggeletterden vormen een kwetsbare groep. Vaak hebben laaggeletterden een relatief laag inkomen. Laaggeletterdheid, armoede en sociaal-economische kansen zijn sterk met elkaar verbonden. Vaak is het moeilijk om het onderscheid te maken tussen oorzaak en gevolg. Verschillende mechanismen zijn immers tegelijkertijd werkzaam.
We streven ernaar...
- Dat het percentage laaggeletterden met een laag inkomen daalt van 20% naar 15% tegen de volgende PIAAC-meting (2022).
- Dat het aantal personen met een inkomen onder de armoederisicodrempel met 30% daalt tussen 2008 en 2020. Dit maakt deel uit van het Vlaams Hervormingsprogramma voor de EU2020-strategie.
Goede praktijken
Bekijk alle goede praktijken voor geletterdheid bij mensen in armoede.
Digitale geletterdheid: doel 5
Doel
Het plan verhoogt de digitale geletterdheid van jongeren en volwassenen. Een hogere digitale geletterdheid betekent meer participatie aan de digitaliserende maatschappij.
ICT-vaardigheden worden steeds belangrijker in onze digitale maatschappij. Niemand mag digitaal uitgesloten worden. Ouderen zijn niet opgegroeid in het digitale tijdperk, maar worden wel geconfronteerd met de digitalisering. Het aantal digitale overheidsdiensten neemt alsmaar toe. Daarom is het belangrijker dan ooit om ervoor te zorgen dat iedereen deze kan gebruiken. Websites en apps moeten duidelijk en toegankelijk zijn. Zo kan iedereen, elke doelgroep van de samenleving, de inhoud van de website begrijpen.