- Geen plaats gevonden
- Niet akkoord met het schoolreglement
- Technische fout of vergissing
- De school weigert om je kind in te schrijven
- Extra informatie
Geen plaats gevonden
In sommige scholen of regio’s is er plaatsgebrek
In het gewoon basisonderwijs en in het gewoon secundair onderwijs voor 1A en/of 1B kunnen scholen die leerlingen vooraf laten aanmelden, leerlingen weigeren wegens plaatsgebrek.
Voor de hogere leerjaren (na 1A/1B) in het gewoon secundair onderwijs, wordt er nooit aangemeld. Maar als het maximum aantal leerlingen bereikt is, zal een school wel volzet verklaren in de hogere leerjaren.
In het buitengewoon onderwijs moeten alle scholen een maximumaantal leerlingen vastleggen. Als het maximumaantal plaatsen bereikt is, moet de school leerlingen die nog willen inschrijven, weigeren.
Wat doe je?
Bel of bezoek scholen die nog niet op je keuzelijst stonden. Misschien hebben zij nog plaats.
Spreek af met het lokaal overlegplatform (LOP), als de school in een LOP-gebied ligt, of met het centrum voor leerlingenbegeleiding (CLB). Zij zoeken mee naar een oplossing.
Niet akkoord met schoolreglement
Een kind is pas definitief ingeschreven als de ouders het schoolreglement en het opvoedingsproject van de school ondertekenen. Zonder deze toestemming kan de school je kind niet inschrijven.
Ga je niet akkoord met het schoolreglement? Je kan dan beter een school zoeken met een pedagogisch project en een schoolreglement waar je wel achter kan staan. Of je kan je toch inschrijven en achteraf in de ouderraad de wijzigingen bespreken die je zou willen doorvoeren.
Technische fout of vergissing
Wat?
Een technische fout kan bijvoorbeeld zich voordoen als het registratiesysteem uitvalt waardoor de betrokkenen zich niet kunnen registreren. Of er kunnen fouten geslopen zijn in het algoritme waardoor niet alle voorrangsgroepen de voorrang hebben gekregen waar ze recht op hebben.
Een zuiver materiële vergissing is een materiële fout of een verschrijving, begaan bij de materiële verrichtingen die gepaard gaan met de aanmelding en bij de werking van het aanmeldingssysteem, zoals bijvoorbeeld een fout huisnummer intikken tijdens het aanmelden. Vereist is wel dat het een materiële fout of verschrijving betreft waarover nauwelijks discussie mogelijk is. Het betreft met andere woorden een onoplettendheid die met een eenvoudige precisering kan worden rechtgezet. Om een zuiver materiële vergissing te kunnen inroepen moet de betrokkene te goeder trouw gehandeld hebben.
Wat doe je?
Je kan klacht indienen bij de ombudsdienst inschrijvingen. Elke school van gewoon onderwijs of een samenwerkingsverband van scholen dat samen aanmeldt heeft een ombudsdienst inschrijvingen, die de klachten of vaststellingen over technische fouten of zuiver materiële vergissingen moet behandelen.
Je hebt als ouder vijftien kalenderdagen na de vaststelling van de feiten om een klacht in te dienen bij de ombudsdienst inschrijvingen. Klachten die later ingediend worden zijn onontvankelijk.
Mogelijke resultaten
- Als de ombudsdienst inschrijvingen een gunstig advies geeft over de correctie van de technische fout of de zuiver materiële vergissing voor de definitieve toewijzing, kan de leerling met de correctie van de fout worden opgenomen in het aanmeldingsregister.
- Als de ombudsdienst inschrijvingen een gunstig advies geeft over de correctie van de technische fout of de zuiver materiële vergissing na de definitieve toewijzing, kan de leerling door het schoolbestuur in overcapaciteit worden ingeschreven.
- Als de ombudsdienst inschrijvingen een negatief advies geeft over de technische fout of de zuiver materiële vergissing, dan wijzigt er niks aan de aanmelding of toewijzing van de leerling.
De school weigert om je kind in te schrijven
Mag dat?
De school kan alleen in bepaalde gevallen weigeren om je kind in te schrijven:
- Je kind voldoet niet aan de toelatingsvoorwaarden.
- De school is ‘vol’, er is geen plaats meer.
- De school heeft je kind uitgesloten voor slecht gedrag in het lopende schooljaar, het vorige schooljaar of het daaraan voorafgaande schooljaar.
- Er zijn aanwijzingen dat je kind afwisselend naar een school en een andere school gaat.
- Je kind heeft een verslag voor toegang tot het buitengewoon onderwijs. Dat betekent dat het een individueel aangepast leertraject nodig heeft. De school schrijft je kind dan voorlopig in. Als zij de aanpassingen die daarvoor nodig zijn, onredelijk vindt, kan ze de inschrijving ontbinden. Dat gebeurt altijd na overleg met jou, het CLB en de klassenraad.
- De secundaire school ligt in een gebied dat onder de bevoegdheid van een lokaal overlegplatform (LOP) valt, en je kind is in de loop van het schooljaar in een andere secundaire school uitgesloten. Dat kan alleen wanneer er daarover binnen het LOP afspraken bestaan.
Wat doe je?
Vraag een bewijs op papier
De school is verplicht om je een bewijs te geven: een weigeringsdocument of een mededeling van niet-gerealiseerde inschrijving. Geeft de school dat niet vanzelf, vraag er dan naar. Zo kan je bewijzen dat je probeerde om je kind in te schrijven. Dat komt van pas als er een plaats vrijkomt in diezelfde school. Dan maakt je kind misschien nog kans.
Vraag om uitleg
Soms helpt het als je de school om uitleg vraagt. Zo begrijp je beter waarom de school je kind niet inschrijft.
Vraag om bemiddeling
Je kan bemiddeling vragen bij het lokaal overlegplatform (LOP). Zo’n bemiddeling moet binnen de 10 dagen gebeuren na de mededeling van niet-gerealiseerde inschrijving. Vraag die dus op tijd aan.
Je vindt de gegevens van je LOP-contactpersoon of van de provincale bemiddelingscel bovenaan in de mededeling van niet-gerealiseerde inschrijving.
Het LOP bemiddelt automatisch of op jouw vraag:
- Het LOP bemiddelt automatisch als je kind wordt geweigerd omdat het in de vorige secundaire school is uitgesloten voor slecht gedrag. Het LOP probeert samen met jou zo snel mogelijk een oplossing te vinden.
- Bij een weigering om andere redenen bemiddelt het LOP alleen op jouw vraag.
Is er geen LOP in je gemeente? Dan kan je terecht bij de provinciale bemiddelingscel.
Dien een klacht in
Je vermoedt dat je kind onterecht geweigerd is? Dan kan je een klacht indienen bij de Commissie inzake Leerlingenrechten. Dat kan binnen 30 dagen na de weigering of binnen 30 dagen na de bemiddeling van het LOP.
De commissie laat je binnen 21 dagen weten of de school de inschrijving terecht weigerde of niet.
Als de commissie vindt dat de school het recht had je kind te weigeren, dan kan je rekenen op de hulp van het LOP om een andere, geschikte school te vinden.
Hoe dien je een klacht in? Wanneer vergadert de commissie? Lees meer over de Commissie inzake Leerlingenrechten.
Extra informatie
Regelgeving
- Omzendbrief: inschrijvingsrecht en aanmeldingsprocedures in het basisonderwijs
- Omzendbrief: inschrijvingsrecht en aanmeldingsprocedures in het secundair onderwijs
Verwante pagina's