Scholen kunnen rekenen op extra middelen en extra mogelijkheden om leerlingen op te vangen die gevlucht zijn uit Oekraïne.
Deze maatregelen zijn een aanvulling op de reeds bestaande maatregelen voor onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers en de meeste zijn tijdelijk.
- Een onthaaljaar organiseren
- Anderstalige nieuwkomers inschrijven
- Omkadering en werkingsmiddelen
- Personeel aanstellen
- Regelgeving, formulieren en extra informatie
Een onthaaljaar organiseren
OKAN of de onthaalklas voor anderstalige nieuwkomers in het voltijds gewoon secundair onderwijs is een afzonderlijk structuuronderdeel. Je kan het organiseren met je scholengemeenschap of als individuele school wanneer je niet tot een scholengemeenschap behoort.
- Binnen een scholengemeenschap bepaal je in onderling overleg welke scholen het onthaaljaar organiseren. De aanvraag tot programmatie van OKAN gaat uit van het schoolbestuur van de contactschool. Dat is de school die de programmatie aanvraagt in naam van de scholengemeenschap en die de aanvraag verder opvolgt.
- Het is mogelijk om doorheen het hele schooljaar een aanvraag voor OKAN in te dienen.
- In het voltijds gewoon secundair onderwijs kan een scholengemeenschap (of een school die niet is aangesloten is bij een scholengemeenschap) het onthaaljaar voor anderstalige nieuwkomers pas organiseren na goedkeuring door de Vlaamse Regering.
- Dankzij de tijdelijke vrije programmatie kan het onthaaljaar voor anderstalige nieuwkomers nu flexibel ingericht worden op basis van de noden in het voltijds gewoon secundair onderwijs en vermindert de planlast voor scholengemeenschappen en scholen.
- De scholengemeenschap kan ook het bestaande aanbod herschikken: een bijkomende school kan met een onthaaljaar beginnen, een andere kan ermee stoppen. Het moet daarbij wel steeds gaan om een reeds bestaande vestigingsplaats. De scholengemeenschap meldt dat vooraf aan AGODI. Dat kan per e-mail naar formulieren.secundaironderwijs.agodi@vlaanderen.be.
Lees meer in de omzendbrief programmatie: structuuronderdelen - onthaaljaar voor anderstalige nieuwkomers
Wat moet ik doen om een OKAN-klas op te starten?
Als je school tot een scholengemeenschap behoort die al OKAN organiseert, moet je de opstart in je school enkel melden aan AGODI. Dit kan via scholen.secundaironderwijs.agodi@vlaanderen.be.
Heeft je scholengemeenschap nog geen OKAN of behoort je school niet tot een scholengemeenschap, dan meld je de programmatie van een ‘onthaaljaar voor anderstalige nieuwkomers’ bij AGODI, uiterlijk op de datum van de effectieve opstart. Het formulier en verdere info kan je terugvinden in de omzendbrief dringende maatregelen voor het secundair onderwijs naar aanleiding van de Oekraïnecrisis.
Wat moet ik doen als ik al een OKAN-klas heb en een nieuwe vestigingsplaats voor een OKAN-klas wens op te starten?
Er is geen aanvraag nodig om een nieuwe vestigingsplaats in gebruik te nemen. Een schriftelijke melding bij AGODI volstaat, uiterlijk op het tijdstip van de ingebruikname. Het formulier en verdere info kan je terugvinden in de omzendbrief dringende maatregelen voor het secundair onderwijs naar aanleiding van de Oekraïnecrisis.
Inhoudelijke voorwaarden
Als de scholengemeenschap de toestemming krijgt om een onthaaljaar te programmeren, gelden er voor de school die het onthaaljaar organiseert ook inhoudelijke voorwaarden:
- Je school streeft de ontwikkelingsdoelen na:
Ontwikkelingsdoelen Nederlands voor anderstalige nieuwkomers in de onthaalklas (pdf, 22 p.) (135 kB) - Je werkt een leertraject uit voor elke anderstalige nieuwkomer. Je houdt ook alle informatie bij over de nieuwkomers en hun doorstroming.
- Je leerkrachten hebben recht op nascholing in taalvaardigheidsonderwijs en intercultureel onderwijs.
- Je ondersteunt de nieuwkomers tijdens het onthaaljaar en ook bij en na de overgang naar het gewone secundair onderwijs.
Lees meer in de omzendbrief onthaalonderwijs: inhoudelijke voorwaarden.
Anderstalige nieuwkomers inschrijven
Ga na of de leerling voldoet aan de toelatingsvoorwaarden voor OKAN.
Lees meer in de omzendbrief onthaalonderwijs: definitie anderstalige nieuwkomer - afwijkingsmogelijkheden.
De basisregel is: als je plaats hebt, schrijf je de leerling in, net zoals andere leerlingen.
Laat de ouder of de persoon die het ouderlijk gezag uitoefent een schriftelijke verklaring op eer (docx, 1 p.) (885 kB) invullen. Die verklaring blijft in je school ter beschikking van de verificateur.
Als de OKAN-klas volzet is en je de volzetverklaring niet kan opheffen, moet je in principe de leerling weigeren. Anderstalige nieuwkomers in het gewoon onderwijs kan je ook in overcapaciteit inschrijven in het gewoon onderwijs.
Registreer de leerlingen in je schooladministratiepakket en wissel de gegevens uit via DISCIMUS. Je schrijft de leerlingen in de OKAN-klas in. Registreer daarbij zeker correct het rijksregisternummer of bisnummer als dit beschikbaar is.
Lees meer informatie over (uitbreiding van) capaciteit, plaatsen van modulaire units… op de pagina over de maatregelen voor scholen.
Omkadering en werkingsmiddelen
Voor de organisatie van het onthaalonderwijs krijg je – naast reguliere werkingsmiddelen - verschillende pakketten uren-leraar.
- Van bij de start ontvang je voor elke OKAN-leerling 2,5 uren-leraar. Die extra uren-leraar worden in de loop van het schooljaar toegekend aan de contactschool van de scholengemeenschap. Als meerdere scholen van de scholengemeenschap het onthaaljaar organiseren, beslist de scholengemeenschap over de verdeling van de specifieke uren-leraar over de verschillende scholen. Hierna krijg je telkens 10 uren-leraar extra bij elke stijging met 4. Deze omkadering kan je alleen aanwenden voor de organisatie van het onthaalonderwijs. Je kan ze wel aanvullen met reguliere omkadering.
Lees meer in de omzendbrief onthaalonderwijs: specifieke omkadering voor het onthaaljaar. - Je ontvangt daarnaast 0,9 uren-leraar vervolgschoolcoach voor elke OKAN-leerling voor begeleiding, ondersteuning en opvolging van ex-onthaalleerlingen in het reguliere onderwijs en voor expertiseoverdracht en expertiseopbouw in het reguliere onderwijs m.b.t. ex-onthaalleerlingen. Die middelen worden berekend op basis van het aantal regelmatige leerlingen van het onthaaljaar op de 1ste lesdag van februari van het voorafgaande schooljaar (of op de eerste lesdag van juni als de scholengemeenschap voor het eerst een onthaalklas heeft).
Lees meer in de omzendbrief onthaalonderwijs: omkadering voor ondersteuning en opvolging na het onthaaljaar. - Alle scholen die het onthaaljaar organiseren, krijgen naast het specifieke pakket uren-leraar, ook reguliere omkadering. Die middelen worden berekend op basis van het aantal regelmatige leerlingen van het onthaaljaar op de 1ste lesdag van februari van het voorafgaande schooljaar (of op de eerste lesdag van juni als de scholengemeenschap voor het eerst een onthaalklas heeft).
Lees meer in de omzendbrief onthaalonderwijs: omkaderingsnormen bestuurs- en ander personeel. - Je ontvangt uren-leraar godsdienst en/of niet-confessionele zedenleer.
- Alle scholen die onthaalonderwijs organiseren, krijgen ook reguliere werkingsmiddelen.
Lees meer in de omzendbrief onthaalonderwijs: werkingstoelage. - NIEUW: Er zijn bijkomende hertellingen van alle anderstalige nieuwkomers en vluchtelingen uit Oekraïne die vallen onder de EU-richtlijn:
- Tussen 4 maart 2022 en 30 juni 2022 (bijkomende middelen voor schooljaar 2021-2022)
- Op 3 oktober 2022 (herziening middelen voor schooljaar 2022-2023)
- Tussen 4 oktober en 30 juni 2023. (bijkomende middelen voor schooljaar 2022-2023)
- Op 2 oktober 2023 (herziening middelen voor schooljaar 2023-2024)
- Tussen 3 oktober en 30 juni 2024. (bijkomende middelen voor schooljaar 2023-2024)
De hertellingen gelden zolang de EU-richtlijn van kracht is. Meer informatie vind je in de omzendbrief dringende maatregelen voor het secundair onderwijs naar aanleiding van de Oekraïnecrisis.
Je hoeft hiervoor geen aanvraag in te dienen of de dienstbrief van AGODI af te wachten. Je kan de bijkomende uren-leraar inzetten vanaf de dag dat de leerling instapt in de school. Je kan deze uren-leraar zelf berekenen via de simulatietool. Je vindt de tool als bijlage bij de omzendbrief.
Personeel aanstellen
Je kan een tijdelijk personeelslid aanwerven of een vastbenoemd personeelslid aanstellen in het ambt van leraar, godsdienstleraar of leraar niet-confessionele zedenleer.
De OKAN-leerkrachten mogen volgende vakken geven:
- Het algemeen vak Nederlands voor nieuwkomers. Dit vak heeft zijn eigen bekwaamheidsbewijzen.
- De algemene vakken godsdienst, niet-confessionele zedenleer, eigen cultuur en religie, cultuurbeschouwing en ook andere vakken voor maximaal 4 uren. De aanstelling in deze OKAN-uren gebeurt via een gelijkstelling met het vak in kwestie.
Om het salaris en het prestatiestelsel van de leerkracht te bepalen, druk je de opdracht uit in het aantal gepresteerde lesuren in een graad en onderwijsvorm. Op basis van het bekwaamheidsbewijs kies je de graad en onderwijsvorm die voor het personeelslid het meest gunstige salaris en prestatiestelsel opleveren.
Lees meer in de omzendbrief onthaalonderwijs: aanstelling in het onthaaljaar.
In de extra uren-leraar vervolgschoolcoach
In deze extra uren-leraar kan je dezelfde ambten aanstellen als in het onthaaljaar. Je stelt de opdracht van de vervolgschoolcoach gelijk met een vak, graad en onderwijsvorm die het meest gunstig zijn voor zijn salaris en prestatiestelsel.
Lees meer in de omzendbrief onthaalonderwijs: aanstelling voor begeleiding, ondersteuning en opvolging.
Rekening houdend met het lerarentekort in het onthaaljaar voor anderstalige nieuwkomers kan een school beslissen om vervolgschoolcoaches tijdelijk in te zetten voor het onthaaljaar. Indien de school deel uitmaakt van een scholengemeenschap waar verschillende scholen onthaalonderwijs organiseren, dan wordt deze beslissing genomen binnen het gestructureerd en systematisch overleg dat door de scholengemeenschap wordt georganiseerd.
Meld aanstellingen van OKAN-leerkrachten via Edison aan je werkstation.
Maak een RL-1 met een opdrachtenpakket aan voor het personeelslid en koppel aan de reguliere OKAN-uren volgende vakcodes:
- Het algemeen vak Nederlands voor nieuwkomers: vakcode 877.
- De andere opdrachten in het onthaaljaar: vakcode 436. Je stelt die OKAN-uren gelijk met het vak in kwestie.
- De uren-leraar vervolgschoolcoach: vakcode 880. Je stelt die uren gelijk met een vak.
Lees meer in de omzendbrief onthaalonderwijs: praktische schikkingen.
Regelgeving
- Omzendbrief inschrijvingsrecht buitengewoon secundair onderwijs (SO/2012/01)
- Omzendbrief inschrijvingsrecht gewoon secundair onderwijs (SO/2022/02)
- Omzendbrief programmatie voltijds gewoon secundair onderwijs (SO 61)
- Omzendbrief onthaalonderwijs in het voltijds gewoon secundair onderwijs (SO 75)
Formulieren
Verwante pagina's
Voor directies en administraties
- Onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers in het basisonderwijs
- Onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers in het deeltijds beroepssecundair onderwijs
- Bekwaamheidsbewijzen voor het vak Nederlands voor nieuwkomers in het secundair onderwijs
- Kinderen van vluchtelingen en andere nieuwkomers naar een school leiden
- Uitwisselingsmomenten over opvang en onderwijs voor vluchtelingen
Voor ouders
Publicaties
Documenten
- Ontwikkelingsdoelen Nederlands voor anderstalige nieuwkomers in de onthaalklas (pdf, 22 p.) (135 kB)
- Anderstalige nieuwkomers secundair onderwijs: cijferrapporten april 2021 (xlsx, 6 bln.) (49 kB) (49.34 Ko) "excel"
Onderwijsonderzoek
Studiedag
- (O)Kans voor een versterkt onthaalonderwijs: programma en presentaties
Website
Werkstations
Werkstations secundair onderwijs: aanstellen van OKAN-leerkrachten