Wat is IELS?
IELS staat voor International Early Learning and Child Well-being Study en is een internationaal vergelijkend onderzoek gecoördineerd door de OESO.
IELS meet vroege geletterdheid en gecijferdheid, zelfregulatie en een set van sociaal-emotionele vaardigheden zoals empathie, vertrouwen en sociaal gedrag bij een representatieve steekproef van 5-jarigen.
De afname gebeurt:
- Via tablets
- Bij ieder kind apart
- Door een daarvoor speciaal opgeleide toetsassistent
- In twee delen op twee opeenvolgende dagen
Naast het toetsinstrument voor de kinderen is er ook een vragenlijst voor de leraar en de ouders van elk kind. Dit breed spectrum aan informatie laat toe om de zuivere weergave van de toetsresultaten van de kinderen in perspectief te plaatsen en bijkomende analyses mogelijk te maken.
De pilootstudie van IELS vond plaats in 2018 in de Verenigde Staten, Engeland en Estland. Vlaanderen neemt in 2024 voor het eerst deel aan IELS. Ook Engeland, Estland en Nederland doen mee.
Lees meer over:
- De International Early Learning and Child Well-being Study - OECD
- De pilootstudie van 2018 en IELS - National Center for Education Statistics (NCES)
IELS 2025
- Het vooronderzoek wordt afgenomen in de periode oktober-december 2023 bij ongeveer 300 kinderen in ongeveer 12 kleuterscholen.
- De datacollectie voor het hoofdonderzoek vindt plaats in de periode oktober-december 2024 bij ongeveer 3000 kinderen uit ongeveer 120 scholen.
- Het Vlaamse rapport wordt gelijktijdig gepubliceerd met het door de OESO opgestelde internationale rapport op het eind 2025 of begin 2026.
- Midden 2026 volgt nog een verdiepend Vlaams rapport.