De deelname van kleuters aan het Vlaamse onderwijs is hoog. Maar bepaalde groepen participeren minder: ze zijn niet ingeschreven in een kleuterschool of - vaker nog - gaan onregelmatig naar de kleuterschool.
Werken aan kleuterparticipatie, betekent werken aan 3 domeinen:
- Een warme overgang van thuis of voorschoolse opvang naar school
- Inschrijvingen
- Preventief: ouders informeren over hoe zij hun kleuter tijdig kunnen inschrijven
- Curatief: voor ouders van niet-ingeschreven kleuters
- Aanwezigheden
- Preventief: sensibiliseren over het belang van voldoende aanwezigheid
- Curatief: voor kleuters die te veel afwezig zijn
Vijf aandachtspunten bij kleuterparticipatie
Het verschil maken in kleuterparticipatie is maatwerk en is heel afhankelijk van de lokale context. Enkele aandachtspunten:
-
Elke dag kwaliteitsvol kleuteronderwijs telt.
-
Ouders en school gaan met elkaar in dialoog.
-
Bestaande relaties met lokale partners verdiepen en verbreden. Alleen door samen te werken kan je het verschil maken.
-
Duurzame initiatieven zoveel mogelijk in de dagelijkse praktijk integreren.
-
De resultaten van acties meten.