- Bij onenigheid over toegang buitengewoon onderwijs
- Wanneer is een bemiddelingsverzoek ontvankelijk?
- Samenstelling van de commissie
- Schema: hoe verloopt bemiddeling?
- Wat kan je verwachten en wat wordt van jou verwacht?
- Een verzoek indienen
- Extra informatie
Bij onenigheid over toegang buitengewoon onderwijs
De Vlaamse Bemiddelingscommissie bemiddelt op verzoek van ouders, het CLB of de school als zij het oneens zijn over de noodzaak of de inhoud van een verslag voor een individueel aangepast curriculum in het gewoon onderwijs of voor toegang tot het buitengewoon onderwijs.
Wanneer is een bemiddelingsverzoek ontvankelijk?
Een bemiddelingsverzoek is ontvankelijk na de fase 'uitbreiding van zorg' van het zorgcontinuüm. Dat is de fase waarin het CLB een actieve rol krijgt en onderzoekt wat de leerling, de leraren en de ouders kunnen doen en welke ondersteuning zij nodig hebben. Het CLB regelt extra hulp als dat nodig is.
Als ouders bemiddeling aanvragen, moet eerst de klachtenprocedure van het CLB doorlopen zijn voor een bemiddelingsgesprek kan plaatsvinden. Die klachtenprocedure vind je op de website van het betrokken CLB.
Samenstelling van de commissie
De voorzitter van de commissie is een door de Federale Bemiddelingscommissie erkend bemiddelaar. De commissie wordt bijgestaan door een secretaris van het Agentschap voor Onderwijsdiensten.
De commissieleden zijn vertegenwoordigers van
- De representatieve organisaties van de CLB’s
- De representatieve verenigingen van ‘inrichtende machten’ (schoolbesturen), of het GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap
- Ouderverenigingen
Schema: hoe verloopt bemiddeling?
(Tekstversie: hoe verloopt bemiddeling bij de Vlaamse Bemiddelingscommissie?)
Meer informatie:
Werkingsreglement-Vlaamse-Bemiddelingscommissie (pdf, 4 p.) (323 kB)
Wat kan je verwachten en wat wordt van jou verwacht?
Principes
De voorzitter van de commissie brengt ouders, school en CLB die het oneens zijn rond de tafel om naar elkaar te luisteren en elkaars standpunten te begrijpen.
Een bemiddelingsgesprek kan pas plaatsvinden als alle partijen ermee instemmen om informatie uit te wisselen en openlijk te bespreken.
Tijdens het gesprek staat het belang van het kind centraal. Iedereen krijgt de kans om zijn verhaal te doen. Samen met de bemiddelaar zoeken de ouders, de school en het CLB naar een oplossing.
De commissie neemt geen beslissing en geeft geen advies. De oplossing van het probleem blijft in handen van de betrokken partijen.
Wat kan je verwachten van de bemiddelaar?
- Een onpartijdige houding
- Aandacht voor de behoeften en belangen voor alle partijen
- Bijzondere aandacht voor het belang van het kind
- Bemiddelingsvaardigheden
Wat wordt van de deelnemers verwacht?
Als je aan een bemiddelingsgesprek deelneemt, wordt van je verwacht dat je:
- Actief deelneemt aan het gesprek
- Bereid bent om naar de anderen te luisteren
- Op een respectvolle manier praat
Een verzoek indienen
Ouders, een school of een CLB kunnen een verzoek om te bemiddelen met een formulier indienen:
- Bemiddelingsverzoek ouders (docx,2 p.) (896 kB)
- Bemiddelingsverzoek school (docx,2 p.) (893 kB)
- Bemiddelingsverzoek CLB (docx,2 p.) (893 kB)
Extra informatie
Regelgeving
- Werkingsreglement Vlaamse Bemiddelingscommissie (pdf, 4 p.) (323 kB) (323.17 KB) "pdf"
- Oprichting en werking bemiddelingscommissie in besluit Vlaamse Regering:
BVR maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften (10 juli 2015)