Wat is het?
Leidinggeven aan een school is een uitdagende én omvangrijke opdracht.
Een werkgroep van onderwijspartners ontwikkelde onder leiding van prof. dr. Geert Devos op vraag van de minister een kernprofiel voor schoolleiderschap.
Dit kernprofiel bevat essentiële praktijken om een school te leiden. Elke school is anders en de schoolcontext speelt een grote rol in het leidinggeven. Het kernprofiel zal dus steeds vertaald moeten worden naar de context.
Het kernprofiel bevat daarom geen lijst van individuele competenties en bekwaamheden die moeten toegepast worden in om het even welke situatie.
Doel
Het kernprofiel maakt duidelijk en zichtbaar waar leiderschap in scholen om gaat.
Het wil schoolleiders en betrokkenen:
- Waarderen
- Richting geven
- Ondersteunen in hun ontwikkeling
- Inspireren
Voor wie?
Het kernprofiel kan gebruikt worden door:
- Leidinggevenden
- Schoolbesturen
- Teamleden
- Opleiders van leidinggevenden
- Beleidsmakers
- De buitenwereld
Je kan het gebruiken in scholen van alle onderwijsniveaus en alle contexten.
Inhoud
Het kernprofiel onderscheidt:
- Waarden
- Persoonsgebonden eigenschappen
- Essentiële leiderschapspraktijken
In de realiteit zijn deze aspecten heel nauw met elkaar verbonden en beïnvloeden ze elkaar.
5 leiderschapspraktijken staan centraal in het kernprofiel. Praktijken gericht op:
- Richting geven
- Ontwikkelen en motiveren van mensen in een lerende organisatie
- Ontwerpen en (verder) ontwikkelen van de schoolorganisatie
- Bouwen en ontwikkelen van externe relaties en netwerken
- Ontwikkelen van de kwaliteit van onderwijs
De acties van een schoolleider in een specifieke context zijn altijd het vertrekpunt. Volgende vragen kunnen daarbij centraal staan:
- Welke verwachtingen zijn er over een schoolleider?
- Wat doet een schoolleider?
- Hoe kijken anderen naar de acties van een schoolleider?
Ontdek de volledige omschrijving van het leiderschapsprofiel (pdf, 22p.) (3,1 MB) of bekijk de flyer (pdf, 2 p.) (142 kB).
Gedeeld leiderschap
Schoolleiderschap evolueert in Vlaanderen naar gedeeld leiderschap. Daarin nemen verschillende personeelsleden samen leiderschapstaken op in een school. Dit versterkt de leiderschapscapaciteit van het systeem als geheel.