De Vlaamse minister van Onderwijs koos voor de prioritaire nascholing taalintegratietrajecten voor 2 bijkomende projecten, naast de 2 al bestaande projecten sinds september 2022. De nieuwe projecten starten in december 2022 en lopen in principe 2 jaren.
Wil je school zich 2 werkjaren lang (van 15 december 2022 tot 14 december 2024) versterken om krachtige en effectieve taalintegratietrajecten uit te werken voor leerlingen die daar nood aan hebben? Stel je schoolteam (lerarenteam én leidinggevende) dan snel kandidaat.
- Waarom dat thema?
- Deelnemen in team
- Strategische doelstellingen
- Twee jaar lang, met verschillende ondersteuningsmomenten
- Deelnemen is gratis
- Kies een project
- Schrijf je team in
Waarom dat thema?
Als school moet je een taalintegratietraject organiseren (een taalbad of volwaardig alternatief) voor leerlingen waarvan de KOALA-screening aangeeft dat de beheersing van de onderwijstaal onvoldoende is. Zo kunnen die leerlingen het lager onderwijs aanvatten met een betere kennis van de onderwijstaal .
Om de implementatie van de taalintegratietrajecten te ondersteunen, stelt de overheid een praktijkgids ter beschikking:
UA Antwerpen- Praktijkgids taaltrajecten.
Het prioritair nascholingsproject zal je team ondersteunen om vanuit je eigen context en vanuit je eigen leerlingenpopulatie te zoeken naar wat voor jouw leerlingen werkt volgens de bouwstenen van deze praktijkgids.
De prioritaire nascholingsprojecten werken evidence-informed. Ze maken gebruik van recente inzichten uit wetenschappelijk onderzoek en adviesrapporten, zoals de visienota: 'Iedereen Taalcompetent!' van de Nederlandse Taalunie over duurzaam, eigentijds en ambitieus onderwijs Nederlands in de 21ste eeuw.
Deelnemen in team
Je kan alleen deelnemen in teamverband, en dit 2 werkjaren lang: van 15 december 2022 tot 14 december 2024. Je werkt dan samen met collega’s van je school aan je klaspraktijk én aan het beleid van je school rond taalintegratietrajecten. Ook leidinggevenden nemen deel aan het project: om te werken aan onderwijskundig leiderschap, schoolontwikkeling en duurzaamheid.
De samenstelling van het deelnemend team kan variëren per sessie, afhankelijk van de doelstelling. Schooloverstijgende leermomenten zijn ook mogelijk.
Strategische doelstellingen
Het project zet in op de volgende strategische doelstellingen:
- Je verdiept je competenties om de taalvaardigheid te versterken van leerlingen die de onderwijstaal, het Nederlands, onvoldoende beheersen.
- Door aan de slag te gaan met inzichten uit wetenschap en praktijk, versterk je de manier waarop je taalintegratietrajecten opzet in je klaspraktijk.
- Je verspreidt de verworven inzichten naar je ruimere schoolteam. Er wordt ingezet op je rol om collega’s die niet deelnemen aan het project, te ondersteunen.
- Je draagt bij tot de verankering van een beleid rond taalintegratietrajecten binnen het ruimere taal- en schoolbeleid.
- Je draagt bij tot het initiëren en verder ondersteunen van collectieve leerprocessen: onder meer door ervaringsuitwisseling, kennisdeling en verduurzaming. Er wordt ingezet op de duurzaamheid van die collectieve processen, ook na afloop van het project.
Twee jaar lang, met verschillende ondersteuningsmomenten
Deelnemende teams engageren zich om 2 jaar lang deel te nemen aan het professionaliseringstraject. Die looptijd van 2 jaar biedt kansen voor duurzame implementatie.
De concrete doelstellingen, de methodes en het aantal ondersteuningsmomenten kunnen per werkjaar variëren en worden samen met de projectorganisatoren en de deelnemende teams besproken.
Deelnemen is gratis
Deelname aan de projecten is gratis dankzij de middelen ‘nascholing op initiatief van de Vlaamse Regering’ (de prioritaire nascholing).
Kies een project
De minister heeft 2 bijkomende prioritaire nascholingsprojecten geselecteerd rond taalintegratietrajecten in het basisonderwijs.
In de projectfiches vind je alle praktische informatie:
• Een uitgebreide projectbeschrijving
• De contactgegevens van de organisator
• Hoe stelt je team zich kandidaat
• Plaats en datum
Projectfiche | Naam organisator |
---|---|
Tijd voor koaliteit: bouwen aan krachtige taalleerkansen in het basisonderwijs (869.66 KB) "File" |
Arteveldehogeschool |
Centrum Nascholing Onderwijs - Thomas More |
Deze projecten zullen lopen naast de 2 projecten die al gestart zijn in september 2022. Voor deze projecten is er geen plaats meer.
Projectfiche | Naam organisator |
---|---|
Vitamine T - Taalvitamines voor taalkrachtige leerlingen (pdf, 3p.) (214,53 KB) (214.53 KB) "pdf" |
Centrum voor Taal en Onderwijs (CTO) - Schoolmakers |
Odisee - AP Hogeschool |
Schrijf je team in
- Neem contact op met de projectorganisatie voor verdere informatie.
- Je school kan aan 1 project deelnemen. Baseer je keuze op de inhoud van het programma.
- Je school nam bij voorkeur niet deel aan een prioritair nascholingsproject rond het voorgaande thema 'begrijpend lezen'.
- De projecten zijn net-overstijgend en staan open voor elke school, van elk net.
- Stel een team samen om deel te nemen. Stem daarover af met de projectorganisator.