De afdeling Strategie en Kennis staat in voor:
- De strategische planning van het beleid
- Wetenschappelijk onderzoek
- Statistieken
- Data
- Beleidsindicatoren
- Juridische ondersteuning
- Internationaal onderwijsbeleid
- Strategische projecten zoals Vlaamse toetsen en het Europees voorzitterschap in 2024.
Over de afdelingen van het departement en de onderwijsniveaus heen staat de afdeling in voor het onderbouwen van het volledige beleidsproces met kennis door middel van:
- Data-analyse, data waardecreatie en data innovatie
- Onderwijsstatistieken
- Constructie van Vlaamse en internationale beleidsindicatoren
- Wetenschappelijke onderzoek en studieopdrachten
- Internationaal vergelijkend onderzoek
- Beleidsevaluaties en monitoring
De afdeling:
- Bouwt het Europees, multilateraal en bilateraal onderwijsbeleid uit door:
- Contacten te onderhouden met internationale organisaties en buitenlandse overheden
- De vertegenwoordiging op te nemen in internationale en Europese fora en de Vlaamse standpunten daar voor te bereiden
- Internationale rapporten en projecten te coördineren
- Biedt juridische ondersteuning aan de organisatie bij:
- De ontwikkeling van het beleid
- Gerechtelijke geschillen waar het beleidsdomein in betrokken is.
- Volgt voor het beleidsdomein de omzetting van EU-Richtlijnen in Vlaamse wetgeving en eventuele inbreukprocedures op
- Coördineert het project ‘Vlaamse toetsen in het leerplichtonderwijs’.
Elke 5 jaar maakt de afdeling een onderwijs-omgevingsanalyse met de belangrijkste maatschappelijke trends. Ze bereidt het regeerakkoord voor en coördineert de opmaak van de beleidsnota en de beleids- en begrotingstoelichtingen.
In het kader van het Belgisch EU- voorzitterschap in 2024 coördineert de afdeling het Vlaamse onderwijsluik.
Jeroen Backs is het afdelingshoofd.